EKO – Solventna štampa

Solventna štampa dobila je naziv po bojama koje se koriste u procesu realizacije izrade štampanih materijala. Prvi modeli flatbed štampača, koristili su boje koje su bile prepoznatljive po veoma neprijatnom mirisu koji je poticao iz isparenja usled zagrevanja radnih površina, preko kojih je prelazio materijal na kome se vršio ispis digitalnog zapisa. Mastila iz tog ne baš dalekog vremena, skraja prošlog veka, u većini slučajeva su zamenjena ne toksičnim bojama (eko solventne i latex boje) , koja po svom sastavu pre u toku i posle štampe ne ostavljaju posledice po ljudsko zdravlje, a samim tim ne ispuštaju plinove koji operateru uzrokuju neprijatne situacija kao što su glavobolja, metalni ukus u ustima itd. Paleta materijala koju možemo upotrebiti na jednom štampaču velikog formata:

Blue back papir

Uglavnom se koristi za spoljnju primenu. U praksi se najviše koristi za izradu većih oglasnih tabli i uličnih Bilborda. Slika koja se štampa na blue back mediji , štampa se iz delova, vertikalnih šlajfni, koje se na mestu montaže uklapa u konačni Image a samo spajanje i lepljenje vrši se uz pomoć lepka za tapete. Blue back je dobio naziv po plavkastoj pozadini papira. Plava pozadina ili lejer koji je na zadnjoj strani papira, ne dozvoljava prikaz već postojećeg Image-a , pa je moguće da se nalepi i više tzv Bilborda jedan preko drugog. Širina rolne se kreće od 1,6m pa na više i dužine od 150-300m.

Citi light papir

Koristi se za oglašavanje i ispis digitalnog zapisa koji se u konačnici prosvetljava veštačkim svetlom, i na taj način postaje vidljiviji u periodu i na mestima smanjene vidljivosti. Najčešće se koristi na autobuskim stajalištima, prolaznim hodnicima, super i ostalim marketima uglavnom na mestima sa većom frenkvencijom. Sastav materijala je baziran na celuloznim materijalima sa mat ili saten površinskim slojem na koji se ispisuje otisak. U cenovnom razredu veoma prihvatljiv, a pojedini proizvođači medije u ponudi imaju veoma kvalitetne materijale koji zadovoljavaju i najviše kriterijume po pitanju kvaliteta otiska, posebno sitnih detalja. Tako da se u skorije vreme koristi i kao matt poster papir posebno što u ponudi imamo materijale koji su veće debljine npr do 300gr /m2. Širina rolne se kreće od 1,06m m pa na više i dužine od 150-300m.

Samolepljive folije

Najčešće korišćen materijal u svetu reklamne industrije. Deli se na tri vrste: Monomerne, polimerne i CAST vinile. Izrađuje se u mat, saten i sjajnoj varijanti. Monomerni vinili kraćeg veka trajanja od 3-5 god u zavisnosti od proizvođača. Koriste se za prosvetljavanje i u tom slučaju se koristi providni lepak. Za reklame koje idu na

sivi ili beli blockout lepak , koji ne dozvoljava da se vidi podloga na koju je vinil zalepljen. Lepi se na ravne površine. Mogu biti beli ili providni.

Polimerni vinili dozoljavaju delimičnu deformaciju u odnosu na monomerne, i delom se koriste i u autografici kao zamena za CAST vinile. Deformacija se odnosi na blagu zakrivljenost površine vozila na koje se aplicira vinil. Uglavnom su bele boje.

CAST vinili spadaju u grupu skupljih proizvoda grafičke industrije. Dele se na vinile na kojima se vrši štampa i vinile koji su fabrički bojeni i služe za prelepljivanje dela ili čitavog vozila ili drugih predmeta. Svojom strukturom dozvoljavaju putem zagrevanja deformaciju koja prati liniju krive objekta na koji se aplicira, tako da ponekad nije moguće razlikovati farban ili prelepljen predmet. Sam kvalitet vinila i lepka kao nosioca iste formira cenu, tako da su razlike veoma velike. Ponekad i troduple. Na cenu vinila najviše utiče sam kvalitet vinila u pogledu trajnosti (postojanost boje usled spoljašnjeg uticaja), debljine, da li je laminiran itd. I na kraju koliko je muke potrebno da se vinil aplicira na predmet. Tako danas imamo folije koje kao nosioc tj. lepak imaju kanale po X i Y osi. Neke imaju sitne mikronske perforacije kroz koje izlazi zaostali vazduh koji je ostao zarobljen ispod folije prilikom montaže. A od skora se pojavljuju folije sa kasnijom aktivacijom lepka, sve zarad lakše montaže. Sama folija se može više puta odlepljivati i zalepljivati na površinu, i tako ispravljati moguće greške. Podložna je širenju i skupljanju i do nekoliko puta u odnosu na predmet, tako da se mogu prelepljivati čitava vozila bez obzira na zakrivljenost. Blagim zagrevanjem vraća se u prvoditno stanje i ponovo se aplicira dok se ne postigne željeni rezultat. Krajnje formiranje tj. prekid efekta koji se zove Memorijski ( vraćanje vinila u prvobitno-izvorno stanje) prekida se zagrevanjem vinila preko 100 stepeni celzijusa. Tada vinil ostaje trajno u postavljenom položaju dok ne dođe vreme za zamenu. Takođe od lepla zavisi i uklanjanje folija. Pojedine folije je veoma teško skinuti sa predmeta na koji su aplicirane iz razloga što ili nije poštovana preporuka proizvođača, ili je sam lepak veoma agresivan i posle izvesnog vremena zacementira se za površinu. Širine rolni se kreću od 1,37-1,52 m i dužine su od 15-30 metara.

One Way Wision

Takozvana rupičasta folija, koristi se aplikaciju na izloge i staklene površine vozila. Odštampana folija se lepi na spoljašnji deo stakla, delimično ili u celosti i nedozvoljava oku da vidi unutar objekta-vozila, dok kao nosioc ima crni lepak koji ima za ulogu nesmetan pogled kroz staklenu površinu. Proizvodi se u širinama 1,06,1,37 i 1,52-1,6m. Zbog lakšeg uklanjanja rok trajanja do godinu dana ili po preporuci proizvođača.

Poster papir

Vema efektivan nosioc poruke. Izrađuje se u mat, saten i glossy varijantama. Debljina koja se nudi na tržištu kreće se od 180-300 gr/m2. Veoma lako se postavlja i uklanja. Može uz pomoć obostrano lepljive trake direktno na željenu površinu ili u razne nosioce tipa alu klik ramova ili lajsni.